Dag 5 - 6 Herning 69,6 Km

Herning er en af de jyske byer med meget focus på.

Vi ønskede at blive en dag mere for se Kunstmuseet, byen og holde en hviledag. Vejret var godt og moderat vind og som sædvanlig fra vest. Så jeg var optimistisk og kameraet på plads i min skulderrem.

Jeg er glad for at have købt en kvalitets hat med rem hos Petitgas på Købmagergade. Den har ikke en eneste gang været på vej af, trods fru vind har gjort alt for at det skulle lykkedes. Kvalitet betaler sig. Vi blev nød til at købe en hat til Gabi på grund af solen som er hård ved ansigtet når man cykler en hel dag.

Fra Silkeborg - Sundsø Camping, Herning

På turen til Herning tog vi lidt flere pauser, så vi ankom først hen på eftermiddagen,.. kikkede lidt på byen og fandt en campingplads med hytter på google, 9 km. nord for Herning. Alhedestien, en vandre, ride og cykelrute på 49 km. imellem Viborg og Herning gik direkte til Sundsø. Fed vej. Læs mere om Alhedestien her

Da vi ankom anbefalede ejeren at vi lejede en campingvogn i stedet for hytten. Hytten lå afsides, uden bad og toilet. Vi orkede ikke mere og tog campingvognen.

Herning Jyllands kulturby?

Campingvogn var vi enige om aldrig at leje igen. Absolut ikke os. Frygteligt at sove i en plasticæske, med senge der er 10 cm. for korte. 500,- hmmm...

Næste morgen tog vi en BB på Ringkøbingvej. Med morgenmad 630,- Super fint værelse. Besøg på kunstmuseum og skulpturparken. Gåtur i byen, spise fint på resturant Sankt Jørgen. Maden var helt i top.

Herning er mindre end jeg forstillede mig. En hyggelig og dejlig by. Og så heller ikke mere. De er dygtige til at gøre sig bemærket der over i det midtjyske. Jeg kan godt forestille mig byen fyldt med liv når der er store begivenheder. Det bærer gågadens udvalg af forretninger, cafeér og restauranter også præg af.

Vi fik at vide af den hjælpsomme dame på hotellet, som selv cykler meget med sin el-cykel, at vejen til Ringkøbing er en gyser for cyklister. Ingen cykelveje eller stier. ( Som om det er noget nyt. Hun skulle bare prøve Sj. Odde ) Vi planlagde at tage ned over skjern og svinge mod nord igen mod Ringkøbing. Det viste sig at være en lidt stor mundfuld. Vi troede efterhånden at 70 km. ikke er noget.

Ringkøbing skulle vi igennem for at komme til Hvide Sande. Alternativ kunne vi tage syd om Ringkøbing Fjord men vores plan var Ringkøbing - Vesterhavet ved Søndervig - Hvide Sande og Ribe som det ultimative besøg inden hjemturen. Syd om Ringkøbing Fjord ville føles forkert. Så det blev via Skjern.