Dag 2, Århus kalder

Eventyret er i gang. I går havde jeg travlt med at lægge afstand til Hvidovre, at komme ud i det ganske land. Spændende at vågne i Vig,.. vide at Århus er næste stop.

 

Soveposerne, købt i JYSK til 100,- kr. pr. stk. er super. Ingen avanceret sovepose til mange penge her. Det er jo sommer. Selv om de fylder lidt i bagagen, valgte vi at have soveposer og lille hovedpude af skum med for at undgå fremmede sengetøj. Hovedpuden bruger jeg om dagen som stødbuffer i bunden af min boks, så kamera kamera og objektiver er godt beskyttet.

 

Køngsøre Camping - Sjællands Odde.

 

Jeg fodrede google navigator med mine ønsker og lod den styre os på vej.

 

Det gik glimrende, indtil vi nåede en rundkørsel ved Kolle Kolletværvej. Sjovt navn. Nu begyndte min kamp med damen på google. Hun ville have os ud at køre på den nye motorvej. Jeg lukkede ned for hende. Hun var umulig! Drej tv. eller drej th., selv om der var 100 m tilbage. Hun kan ikke anbefales.

 

Bruger du kun pilen og meter afstanden på display'et som orientering,, er det et godt værktøj, især sammen med skiltningen på vejen, og forberedelse af turen med et godt kort. Google maps er også super til hurtig orientering, f.eks. når du er i tvivl om retning på grund af defekt eller manglende skilt ved kryds og T-vej. Google ved hele tiden hvor du befinder dig.

 

Alligvel kom vi på afveje, p.g.a. elendig skiltning! 2 gange havnede vi på en blindvej i sommerhusområderne. En gang endte vi helt nede ved sejrøbugten, hvor vejen endte inde på en sommerhusgrund...., på google navigatoren fortsatte vejen. Lidt af en prøvelse at køre på cykel til Sj. Odde! Nogle strækninger var vi nød til at køre på stærk befærdet vej, med biler susende forbi i en meters afstand,... en ren gyser. En SMS'ende bilist kan være katastrofal her, ...nogle var flinkere end andre til at sætte farten ned og holde afstand. Man føler sig / og er udsat når vindtrykket fra en kæmpe lastbil med tvillingehjul kommer drønende forbi i 2 metes afstand.

 

Den afmærkedel cykelbane er nogle steder kun på 75 cm asfalteret og 1 meter løs grus på højre side. Det er ikke bare en cykelbane, det er også det man kalder en lånebane for bilisterne, f.eks. for at give plads ved overhalinger bagfra.

 

Tungen lige i munden. Rammer man gruset på højre side med forhjulet, kan det gå så gruelig galt. Her havde været 100% mulighed for at asfaltere en bredere tryghedszone for cyklister uden de store anlægsarbejder og udgifter.

 

Jeg valgte at lægge mig bagved Gabriela og brede mig lidt, selv om hun bedst kan lide at køre bagest

 

Dansk Cyklistforbund skriver i sin 2017 plan:

"Internationalt er der stor interesse for dansk cykelkultur, der både er en potentiel stor eksportvare og omdrejningspunkt for udvikling og samarbejde – ikke mindst i udviklingslande, hvor cykling kan være nøglen til bedre velfærd for mange af verdens fattige.

 

Danmark har også et stort potentiale for øget cykelturisme med de mange natur- og kulturoplevelser, som let opleves på cykel. Vi vil derfor styrke vores arbejde både indadtil og udadtil, når det handler om at synliggøre cyklismens fordele og muligheder."

 

Store ord! Tomme ord! Hvilken verden lever de i som har skrevet det.! Virkligheden er anderledes. Sådan kan man kun gøre hvis grundlaget er i orden.

 

KIK på Holland, de er lysår foran!.De er verdenskendt som cykelland..... Bare ikke her i Danmark som går og tror, lige som meget andet, at det er os der er verdensmester. Det er ihvertfald hvad politikerne prøver at fortælle os.... Og det lykkes dem da godt hen af vejen... Prøv at læse denne artikel fra 2015 : www.theguardian.com Selvfølgelig er England værre end Danmark. Men det gør det ikke bedre.

 

Ud over det smukke bakkede landskab til Odden, havde vi også strid, strid vestenvind. Hele vejen!... Her kom el-cyklen virkelig til gavn. Det var faktisk ret fedt at kunne sætte den på trin 4: TURBO og gearet helt ned i 1. når lokummet virkelig brændte. Selvfølgelig skulle man træde til. Det er ikke en knallert, eller VELO som jeg har hørt flere sige. Men den hjælper med, alt efter hvor hårdt du selv træder. Du får sved på panden, men kan blive siddende i sadlen. Sjovt.

 

Cyklister med alm. cykel trak op. Kun cykelister på super letvægts cykler, uden skærme, ringklokker, cykellås, iført stramtsiddende skinnende og farvestrålende beklædningsudstyr for at mindske luftmodstanden som koster en formue, stod stædig op i pedalerne og trådte så cyklen knagede. Havde vi været på alm. cykel, havde jeg sku' taget en taxi hjem. Basta!!! Men med el-cyklen, Nix.

 

Det blev ikke til meget fotografering. Kampen med bakker, den krævet koncentration på større trafikveje og især orienteringen fylder for meget.. Først ved Lumsås og med Odden inden for rækkevidde, gav jeg mig tid til nogle skud af det smukke landskab.

 

Fra Sj. Odde til Århus Camping

 

Vi ankom lige til færgeafgang. 690,- dkr. for at komme med. Jeg var nær ved at besvime. Det koster det at få en bil med 5 personer plus trailer med på færgen til Tyskland.

 

Jeg var så uartig at bemærke det. Den unge kvinde fik et stramt drag over munden med bemærkningen, at det var fordi vi kom" last minute"... man skal bestille plads dagen før og det står på vores hjemmeside! ( Så havde vi sluppet med 390,- ) ..."Tak for kaffe, det er også nemt at beregne et tidspunkt når man kommer på cykel fra København"..returnerede jeg med et smil...... så blev hendes ansigt endnu mere stramt. "Fed personage."

 

Det står for øvrigt ikke på deres hjemmeside, at det ville koste 690,- hvis du kommer uanmeldt, som hun påstod... Når jeg tænker på at vi kørte hjem med tog fra Ribe til København for 630,- incl. cykler, så hænger tingene ikke sammen. Så...husk at bestille billet!. Eller tag toget over Storebælt og slip for en gyser...i dobbelt forstand ....men, med færgen skulle vi jo, så det var bare at betale ved kasse 1.

 

Fantastisk at køre i land på cykel i Århus. Det var efterhånden blevet til sen eftermiddag og nu et spørgsmål om vi skulle tage CAP IN lige ved havnen, som vi boede på sidst vi var i Århus i forbindelse med Kunstmessen i Ridehuset, eller finde en campingplads.

 

Google viste en Campingplads der lå ca. 16 km. nordvest fra byen. Vi var ikke lige til en aftentur i Århus, som ellers er en fed by, så det blev Århus Camping ved Lisbjerg der trak. Aftenen var ung, vejret godt, og vi var frisk til endnu nogle kilometer. Odden etapen havde tæret på batteriet som viste der kun var 25 km. tilbage ved "tour" Men der var kun 16 Km. til pladsen så det var ok. Desværre er forhjulsbremserne som er skivebremse og hydralik igen begyndt at komme med en "klagesang" Prøvede at retted det. Hjalp lidt. Det kommer sporadisk. Jeg havde bemætket det til forhandleren ved efterspændingen inden vi tog afsted. Nu må vi se. Det er ikke så sjovt at høre på når man køre i det stille sommerland.

 

Det skulle vise sig til vores store overraskelse at alle 16 km. til campingpladsen var op af bakke. Det tærede så meget på batterierne at mit var helt i bund ved ankomst til pladsen.

 

Århus Camping er en velordnet og ren fornøjelse. Med café og alt hvad man behøver. Vi overvejer at benytte den 9. November 2017, hvor vi igen skal udstille 3 dage i Ridehuset på ALLETIDERS KUNST. Prisen for deres hytte med køkken og toilet var 450,- Dkr. Det må man sige var billigt. 4 Stjerner.